سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه بنده در دل شب با مولای خود خلوت کند و به مناجات پردازد، [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

آشا

کارکرد رادیو وتلویزیون

تلویزیون، این صفحه جادویی امروزه ،قلب تحولی نوین در جهان شده است . تکنولوژی رسانه های تصویری از یک صفحه ظریف و لرزان در سال های 1920 به صفحات پیچیده با رنگ های درخشان و شفاف با برد جهانی بدل شده است. در سال های 1950 کمتر از 5 ملیون دستگاه تلویزیون در دنیا وجود داشت و امروزه میزان آن به بیش از 800 ملیون رسیده است.

 

تلویزیون طریقه یادگیری افراد از دنیای پیرامونشان را تغییر داده است.امواج این رسانه با گذشت از مرزهای سیاسی و جغرافیایی ، اخبار و رویدادها و حتی فرهنگ ها و ارزش ها را از سرزمینی به سرزمین دیگر منتقل می کند . امروزه با استفاده از رسانه هایی چون ماهواره ، یک خبر و حادثه می‌تواندبا‌‌ هزینه بسیار کم و با سرعت بسیار زیاد به مخاطبان بی شماری درسراسرجهان‌برسد.سیاستمداران و بازرگانان اولین کسانی بودند که از قدرت شگرف تلویزیون آگاه شدند. در آمریکا در سال 1952 آیزنهاور از تلویزیون برای پیشبرد اهداف انتخاباتی خود استفاده کرد.
تلویزیون حتی نقش مهمتری را در پیروزی کندی بر نیکسون در سال 1960 داشته است.
تلویزیون همچنین در زمینه تبلیغات بازرگانی، فروش شرکت ها را افزایش داده و گویی خریداران را سحر میکند. پیشرفت تکنولوژی و به صحنه آمدن ماهواره سبب شد که خبرگزاری ها بتوانند پیام های خود را براحتی به ماوراء اقیانوس ها نیز ارسال کنند و رهبران جهانی آن را بعنوان وسیله ای برای کسب حمایت های بین‌المللی و یا تبلیغات علیه دشمنان خود بکار گیرند.
تا سالهای 1989 نیمی از کشور های جهان دارای تلویزیون حکومتی بودند .اما به تدریج با توسعه تکنولوژی رسانه های تصویری، کنترل آنها مشکل تر شد . تنها سی ان ان گزارشات بیش از 80 کشور جهان را جمع آوری کرده و در تمام جهان منتشر می کند ، برد جهانی و 24 ساعته آن سبب شده که هر خبر کوچکی در کمتر از یک ثانیه به تمام نقاط جهان برسد.
اطلاعات به عنوان یک منبع مهم ثروت و قدرت، نقش مهمی در تبادلات و معادلات سیاسی و اقتصادی جهان ایفا می کند . گسترش روابط اقتصادی ، جهانگردی ، توسعه جمعیت ، پیشرفت سریع تکنولوژی مخابراتی و انفورماتیک ،تبادل اطلاعات را ضرورت و سرعت روزافزونی بخشیده است. امروزه دستیابی به قدرت امواج و ماهواره ها ،کشورها و سازمانهای بزرگ جهانی را صاحب نیرویی مقاومت ناپذیر نموده که جهان را تحت سیطره خود گرفته‌اند. دولت ها و قدرت های بزرگ ، اهداف استعماری خود را از طریق این ابزار موثر و پر قدرت دنبال می کند تا جایی که جهان به عرصه تاخت و تاز رادیویی وتلویزیونی آنها علیه ملت ها و کشور های دنیا تبدیل شده است .
رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در این زمینه می فرمایند:
« اعتقاد بر این است که امروز همه جای دنیا با گسترش دایره ارتباطات از طریق رادیو و تلویزیون ، این وسیله در خدمت هدف ها و اغراض معتبر برای هر گروه و دسته ای است که آن را اداره می کند،
بی‌گمان تمام آنچه که از این رسانه صادر می شود در خدمت آن هدف استعماری قرار خواهد داشت.»
از سوی دیگر کشور های جهان از جمله ابزارهای اقتدار واعمال حاکمیت خودرا رسانه های ارتباطی و بویژه رادیو و تلویزیون می دانندکه در توسعه و استفاده بهینه از آن می کوشند.
مهمترین کارکرد رادیو و تلویزیون های جهان ، امروزه امر اطلاع رسانی و بویژه خبر است. بررسی ها نشان داده که بخش های خبری بیشترین توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.
منبع:تحلیلگران تکنولوژی




محمد حسین فاضل ::: پنج شنبه 86/10/20::: ساعت 3:24 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 5


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :17773
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<