سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همنشین بى خرد مباش که او کار خود را براى تو آراید و دوست دارد تو را چون خود نماید . [نهج البلاغه]

آشا

کم‌ توجهی به پژوهش، رسانه‌های داخلی را به ترجمه در بخش‌های علمی سوق داده است

کم توجهی به تحقیق و پژوهش در کشور باعث شده است که رسانه‌های داخلی به جای پرداختن به اخبار تولیدی علمی، به ترجمه روی آورند، ضمن اینکه به دلیل هزینه‌های سنگین کارهای تحقیقی و پژوهشی، رسانه‌ها تنها وظیفه‌ی خبررسانی و ارایه‌ی نتایج تحقیقات را در این زمینه برعهده داشته و انجام این پژوهشها به عهده‌ی سازمانها و نهادهای مربوطه است.

ناصر بزرگمهر - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب و با تاکید بر این که رسانه‌ها و به ویژه مطبوعات به دو نوع تخصصی و عمومی تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: متاسفانه رسانه‌ها و نشریات تخصصی که به مباحث علمی نگاهی ویژه دارند، به دلیل داشتن مخاطبان خاص، از تعداد و تیراژ بسیار پایین در کشور برخوردارند.

وی افزود: رسانه‌ها و نشریاتی که جنبه‌ی عمومی دارند نیز حتی در صورت توجه به مسائل علمی، آموزشی، تحقیقی و پژوهشی، تنها به جنبه‌ی خبری این قبیل مباحث توجه کرده و در نتیجه نمی‌توانند در افزایش سطح دانش علمی مخاطبان خود تاثیر چندانی داشته باشند.

او ادامه داد: رسانه‌ها و نشریات عمومی با اطلاع‌رسانی خود تنها می‌توانند کلید یک اتفاق را در ذهن مخاطب روشن کنند تا او نیز با توجه به نوع علاقمندی خود از برنامه‌ها و یا نشریات تخصصی‌تر، در این زمینه کسب اطلاع کند.

این مدرس ارتباطات با اشاره به این که یک رسانه‌ی عمومی نمی‌تواند بخش زیادی از برنامه‌ها و مطالب خود را به مباحث تخصصی مثل موضوعات علمی اختصاص دهد، اضافه کرد: یکی از مشکلات مهم در زمینه‌ی مباحث علمی، تحقیقی و پژوهشی، گران بودن فعالیت در این عرصه است، چرا که نیروی انسانی، اغلب مبلغ زیادی را برای انجام پژوهش دریافت می‌کند، بر همین اساس دولت‌ها باید به کمک مراکز علمی و دانشگاهی شتافته و آن‌ها را در حرکت به سمت داشتن خروجی‌های علمی از طریق پژوهش و تحقیق یاری کنند.

او با بیان این که رسانه‌ها می‌توانند به عنوان بستری مناسب به طرح نظرات پژوهشگران در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی و غیره بپردازند، خاطر نشان کرد: طبیعتا به دلیل هزینه‌های سنگین کارهای تحقیقی و پژوهشی، رسانه‌ها تنها وظیفه‌ی خبررسانی و ارایه‌ی نتایج تحقیقات را در این زمینه بر عهده داشته و انجام این پژوهش‌ها به عهده‌ی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه است.

به گفته‌ی وی متاسفانه کم توجهی به تحقیق و پژوهش در داخل باعث شده است که رسانه‌های داخلی به جای پرداختن به اخبار تولیدی علمی، به ترجمه روی آورند.

بزرگمهر با تاکید بر این رسانه‌ها با توجه بیش‌تر، عمیق‌تر و تخصصی‌تر به مباحث علمی و پژوهش می‌توانند به سمت ارتقای کیفی محتوای خود و همچنین طرح سوالات مناسب در این حوزه‌ها بپردازند، اظهار کرد: رسانه‌های تخصصی علمی داخلی نیز به دلیل نداشتن مخاطب مناسب با مشکلات فراوانی رو به‌رو هستند که به نظر می‌رسد توجه کتابخانه‌های عمومی، دانشگاهی و حتی مدارس و همچنین مراکز علمی یا سازمان‌های دولتی به این دسته از نشریات، در کنار گسترش فرهنگ اشتراک در میان مخاطبان می‌تواند به رشد آن‌ها کمک فراوانی کند
منبع: فرهنگ رسانه
 



محمد حسین فاضل ::: چهارشنبه 86/10/19::: ساعت 11:34 صبح

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :17769
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<